wtorek, 10 kwietnia 2012

Przysięga by Nanik


"Przysięga" dla mnie jest dziełem absolutnie znakomitym i wyjątkowym pod każdym względem. Jest to stała pozycja na mojej elektronicznej półce, do której bardzo często wracam. Tę historię powinien przeczytać każdy, kto chce zrozumieć pojęcie zdrady oraz ładunek emocjonalny, jaki ona ze sobą niesie. Podsunęłam tą opowieść mojemu mężczyźnie (Ani mam nadzieję, że się nie gniewasz), który nawet nie chciał słyszeć, o czytaniu "damskiego romansidła". Wymogłam na nim, żeby zerknął na pierwsze 20 stron. Skończył na ostatniej ze słowami "Wow, to daje do myślenia".
"Przysięga" to opowiadanie autorskie o zdradzie małżeńskiej. Jej wyjątkowość bierze się z kilku rzeczy. Pierwszą z nich jest fakt, iż ta historia składa się z trzech części i każda z nich jest pisana z innego punktu widzenia. Mamy więc obraz z punktu widzenia tej trzeciej osoby (Gabriel), osoby zdradzającej(Julia) i zdradzonej (Robert). Czy to nie daje nam pełnego wglądu w sytuację?
Drugą rzeczą świadczącą o wyjątkowości tej historii jest obiektywizm autorki. Przedstawiła sytuację zdrady( która budzi powszechny opór i wiele emocji wśród ludzi) nie wplatając w treść własnych emocji, osądów i przekonań. Nie potępiała żadnego z bohaterów, pozostawiła ocenę czytelnikowi. Czyli w zasadzie w tym temacie dokonała niemożliwego. A jednak udało jej się to i widać to w każdej linijce tej historii.
I wreszcie trzecia rzecz. Emocje. Zdrada została tu przedstawiona jako destrukcyjne doświadczenie, tragedia nie tylko osoby zdradzonej ale i zdradzającej. Niesamowity ładunek emocjonalny, jaki niesie za sobą ta opowieść oraz wyjątkowa wnikliwość autorki, sprawiają, że całość czyta się z drżeniem serca i z zapartym tchem. Ta opowieść daje również nadzieję. Nadzieję na, mimo wszystko, szczęśliwe zakończenie, tak szczęśliwe, jak to tylko możliwe w opisanej sytuacji.
Gorąco polecam tę pozycję wszystkim, również mężczyznom. Naprawdę warto. Mogłabym tu pisać i pisać na temat tego opowiadania, wgłębiając się w emocje poszczególnych bohaterów i analizować ich sytuację, ale pozostawiam to czytającym, niech każdy sam wyciągnie odpowiednie wnioski. "Przysięgę" można znaleźć na chomiku Nanik_ po wcześniejszej prośbie o hasło. Przy okazji zachęcam do pozostawienia po sobie komentarza, który należy się autorce za ciężką pracę, czas oraz tak wspaniałą historię.

3 komentarze:

  1. Przeglądam.. i tak na coś znajomego trafiłam ;) Zawstydzasz mnie, Słonko :) Mój mężczyzna przeczytał, ale już komentarza, choćby najkrótszego, wydusić mi się z niego nie udało ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. kto jest autorem?

    OdpowiedzUsuń